top of page

Employer branding w VR

Kiedy mowa o wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, najpierw przychodzÄ… nam na myÅ›l rozrywka i gry. Ale technologia ta byÅ‚a w użyciu od dziesiÄ™cioleci jako narzÄ™dzie szkoleniowe dla pilotów, astronautów, personelu wojskowego i chirurgów. Teraz, gdy zmniejszajÄ… siÄ™ koszty zestawów VR i kamer 360 stopni, pojawiajÄ… siÄ™ kolejne branże, w których VR znajduje swoje miejsce – np. w dziedzinie pozyskiwania talentów. Oto kilka sposobów, w jakie firmy wykorzystujÄ… tÄ™ innowacyjnÄ… technologiÄ™, aby rekrutować, zatrudniać i zatrzymywać najlepszych kandydatów.

 

Wycieczki po miejscu pracy w VR​

Pomaganie kandydatom w wyobrażeniu swojej przyszÅ‚oÅ›ci w konkretnym miejscu pracy jest ważnym elementem procesu rekrutacji. Ma szczególne znaczenie w przypadku bardzo konkurencyjnych ról, na przykÅ‚ad w sektorze technologii, gdzie wiÄ™kszość kandydatów jest już zatrudniona lub otrzymuje wiele innych ofert.. DziÄ™ki technologii VR kandydaci mogÄ… zwiedzić miejsce pracy, a także poznać kulturÄ™ firmy. Na przykÅ‚ad Jet.com z branży e-commerce, korzysta z technologii VR, aby umożliwić kandydatom udziaÅ‚ w spotkaniu z ich dyrektorem naczelnym, zwiedzanie siedziby i poczucie atmosfery miejsca podczas happy hour dla kadry. Wiele firm zabiera VR na eventy i targi pracy na uczelniach, aby zwiÄ™kszyć ruch na swoich stoiskach, a także dać kandydatom inne spojrzenie na ich organizacje.

​

​

​

​

​

​

​

​

​


Przedstawiamy pracÄ™

VR można wykorzystać nie tylko do pokazania miejsca pracy, ale także jej charakteru. Jest to szczególnie przydatne na pozycjach o wyższym niż przeciÄ™tny wskaźniku rotacji. Zderzenie z codziennÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… danej pracy przyczynia siÄ™ do odchodzenia pracowników, a VR może zobrazować danÄ… posadÄ™ lepiej niż suchy opis czy zdjÄ™cie.


Niemiecki potentat kolejowy, Deutsche Bahn, bardzo wczeÅ›nie zaimplementowaÅ‚ technologiÄ™ VR, aby przyciÄ…gnąć millenialsów i przedstawicieli generacji Z – wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ to z przygotowywania siÄ™ do fali odejść na emeryturÄ™ w 2015 r.2 W ich doÅ›wiadczeniu VR kandydaci mogli obserwować pracowników wykonujÄ…cych różne prace w firmie. PozwalaÅ‚o to na dokonanie wstÄ™pnej selekcji – niektórzy uznawali, że to praca nie dla nich. Inni tylko utwierdzali siÄ™ w swojej chÄ™ci wstÄ…pienia w szeregi DB.

​

Oceny umiejętności w VR

Systemy oceny umiejÄ™tnoÅ›ci nie sÄ… nowinkÄ…, ale VR wynosi je na wyższy poziom. Jaguar Land Rover korzysta z tej technologii, aby znaleźć utalentowanych software inżynierów i matematyków, proszÄ…c ich o rozwiÄ…zanie zagadek w wirtualnym garażu. Puzzle sÄ… zaprojektowane do testowania kluczowych umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebnych na konkretnych stanowiskach i aktywacji zdolnych kandydatów, którzy nie brali pod uwagÄ™ pracy w firmie motoryzacyjnej. Kandydaci, którzy dobrze radzÄ… sobie z zagadkami, mogÄ… pominąć od razu kilka etapów rekrutacji.


Technologia VR może sÅ‚użyć także jako idealne zobrazowania typowego pytania rekrutacyjnego: "co byÅ› zrobiÅ‚ w takiej sytuacji?" W wirtualnym Å›rodowisku kandydaci do okreÅ›lonych ról mogÄ… rozwiÄ…zywać problemy charakterystyczne dla konkretnego stanowiska. W ten sam sposób można badać także poziom umiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkich – komunikacyjnych czy zespoÅ‚owych. 

​

W raporcie Global Recruiting Trends z 2018 roku 28% z 9 000 ankietowanych menedżerów HR uznaÅ‚o, że oceny umiejÄ™tnoÅ›ci w technologii VR sÄ… jednÄ… z najbardziej użytecznych innowacji w rekrutacji kandydatów.
 

Employer branding w VR

VR to tylko jeden element ukÅ‚adanki, jakÄ… jest proces rekrutacyjny. Nie można zastÄ…pić osobistych wywiadów, rzeczywistego doÅ›wiadczenia pracy i prawdziwych uÅ›cisków dÅ‚oni. Ale VR to wczesny punkt kontaktu z rynkiem pracy, który przyciÄ…ga kandydatów i ukazuje kulturÄ™ firmy.


Technologia VR zmienia sposób, w jaki firmy rekrutujÄ… nowe talenty i komunikujÄ… siÄ™ z kandydatami. W rozmowie z Wall Street Journal Julie Grzeda, dyrektorka programów globalnego przywództwa i relacji z uczelniami w General Electric, ujawniÅ‚a, że GE zaczęło wdrażać VR, aby umocnić swojÄ… markÄ™ pracodawcy i zaprezentować swojÄ… przewagÄ™ millenialsom. Potencjalni kandydaci mogÄ… skorzystać z zestawu VR, aby doÅ›wiadczyć jednego z nowych pociÄ…gów firmy pÄ™dzÄ…cych przez równiny lub poznać technologie kryjÄ…ce siÄ™ za podmorskim wydobyciem ropy i gazu.


Technologia VR zapewnia nowe sposoby komunikowania propozycji wartoÅ›ci i stymuluje emocje u potencjalnych kandydatów. Oto kilka kluczowych obszarów wdrożeÅ„ VR w Twojej organizacji:

 

Popraw markÄ™ pracodawcy

W zwiÄ…zku z ostrÄ… rywalizacjÄ… o talenty ważne jest budowanie wizerunku pracodawcy. Od innowacyjnego pozycjonowania oferty po kulturÄ™ organizacji, która nadaje priorytet dobrostanowi pracowników. VR może wciÄ…gnąć kandydatów w pasjonujÄ…ce opowieÅ›ci, które pokazujÄ… TwojÄ… firmÄ™ jako pożądane miejsce pracy.

 

Zaprezentuj procesy i produkty

Filmy VR to szansa, aby pokazać kandydatom w praktyczny sposób zakres dziaÅ‚ania organizacji. Od osobistych prezentacji po zapowiedzi ekscytujÄ…cych produktów - VR w innowacyjny sposób ożywi Twój biznes.

​

Komunikuj swojÄ… kulturÄ™

Technologia VR pozwala markom zaprezentować swojÄ… kulturÄ™. Pewna firma opracowaÅ‚a film 360 stopni, w którym można zobaczyć pracÄ™ zespoÅ‚ów, wydarzenia firmowe i wywiady z pracownikami. Dobra kultura organizacyjna jest silnym atutem w walce o talenty - a rzeczywistość wirtualna może pomóc jÄ… zilustrować.

​

Polskie doświadczenia

W VR Premium stworzyliÅ›my doÅ›wiadczenia employer brandingowe dla dwóch Å›wiatowych marek – Deloitte oraz EY. Pierwszy film znajdziecie tutaj – a drugie wypatrujcie na stoiskach EY na targach pracy!

​

bottom of page