Employer branding w VR

Kiedy mowa o wirtualnej rzeczywistości, najpierw przychodzą nam na myśl rozrywka i gry. Ale technologia ta była w użyciu od dziesięcioleci jako narzędzie szkoleniowe dla pilotów, astronautów, personelu wojskowego i chirurgów. Teraz, gdy zmniejszają się koszty zestawów VR i kamer 360 stopni, pojawiają się kolejne branże, w których VR znajduje swoje miejsce – np. w dziedzinie pozyskiwania talentów. Oto kilka sposobów, w jakie firmy wykorzystują tę innowacyjną technologię, aby rekrutować, zatrudniać i zatrzymywać najlepszych kandydatów.

 

Wycieczki po miejscu pracy w VR

Pomaganie kandydatom w wyobrażeniu swojej przyszłości w konkretnym miejscu pracy jest ważnym elementem procesu rekrutacji. Ma szczególne znaczenie w przypadku bardzo konkurencyjnych ról, na przykład w sektorze technologii, gdzie większość kandydatów jest już zatrudniona lub otrzymuje wiele innych ofert.. Dzięki technologii VR kandydaci mogą zwiedzić miejsce pracy, a także poznać kulturę firmy. Na przykład Jet.com z branży e-commerce, korzysta z technologii VR, aby umożliwić kandydatom udział w spotkaniu z ich dyrektorem naczelnym, zwiedzanie siedziby i poczucie atmosfery miejsca podczas happy hour dla kadry. Wiele firm zabiera VR na eventy i targi pracy na uczelniach, aby zwiększyć ruch na swoich stoiskach, a także dać kandydatom inne spojrzenie na ich organizacje.


Przedstawiamy pracę

VR można wykorzystać nie tylko do pokazania miejsca pracy, ale także jej charakteru. Jest to szczególnie przydatne na pozycjach o wyższym niż przeciętny wskaźniku rotacji. Zderzenie z codzienną rzeczywistością danej pracy przyczynia się do odchodzenia pracowników, a VR może zobrazować daną posadę lepiej niż suchy opis czy zdjęcie.


Niemiecki potentat kolejowy, Deutsche Bahn, bardzo wcześnie zaimplementował technologię VR, aby przyciągnąć millenialsów i przedstawicieli generacji Z – wiązało się to z przygotowywania się do fali odejść na emeryturę w 2015 r.2 W ich doświadczeniu VR kandydaci mogli obserwować pracowników wykonujących różne prace w firmie. Pozwalało to na dokonanie wstępnej selekcji – niektórzy uznawali, że to praca nie dla nich. Inni tylko utwierdzali się w swojej chęci wstąpienia w szeregi DB.

Oceny umiejętności w VR

Systemy oceny umiejętności nie są nowinką, ale VR wynosi je na wyższy poziom. Jaguar Land Rover korzysta z tej technologii, aby znaleźć utalentowanych software inżynierów i matematyków, prosząc ich o rozwiązanie zagadek w wirtualnym garażu. Puzzle są zaprojektowane do testowania kluczowych umiejętności potrzebnych na konkretnych stanowiskach i aktywacji zdolnych kandydatów, którzy nie brali pod uwagę pracy w firmie motoryzacyjnej. Kandydaci, którzy dobrze radzą sobie z zagadkami, mogą pominąć od razu kilka etapów rekrutacji.


Technologia VR może służyć także jako idealne zobrazowania typowego pytania rekrutacyjnego: "co byś zrobił w takiej sytuacji?" W wirtualnym środowisku kandydaci do określonych ról mogą rozwiązywać problemy charakterystyczne dla konkretnego stanowiska. W ten sam sposób można badać także poziom umiejętności miękkich – komunikacyjnych czy zespołowych. 

W raporcie Global Recruiting Trends z 2018 roku 28% z 9 000 ankietowanych menedżerów HR uznało, że oceny umiejętności w technologii VR są jedną z najbardziej użytecznych innowacji w rekrutacji kandydatów.
 

Employer branding w VR

VR to tylko jeden element układanki, jaką jest proces rekrutacyjny. Nie można zastąpić osobistych wywiadów, rzeczywistego doświadczenia pracy i prawdziwych uścisków dłoni. Ale VR to wczesny punkt kontaktu z rynkiem pracy, który przyciąga kandydatów i ukazuje kulturę firmy.


Technologia VR zmienia sposób, w jaki firmy rekrutują nowe talenty i komunikują się z kandydatami. W rozmowie z Wall Street Journal Julie Grzeda, dyrektorka programów globalnego przywództwa i relacji z uczelniami w General Electric, ujawniła, że GE zaczęło wdrażać VR, aby umocnić swoją markę pracodawcy i zaprezentować swoją przewagę millenialsom. Potencjalni kandydaci mogą skorzystać z zestawu VR, aby doświadczyć jednego z nowych pociągów firmy pędzących przez równiny lub poznać technologie kryjące się za podmorskim wydobyciem ropy i gazu.


Technologia VR zapewnia nowe sposoby komunikowania propozycji wartości i stymuluje emocje u potencjalnych kandydatów. Oto kilka kluczowych obszarów wdrożeń VR w Twojej organizacji:

 

Popraw markę pracodawcy

W związku z ostrą rywalizacją o talenty ważne jest budowanie wizerunku pracodawcy. Od innowacyjnego pozycjonowania oferty po kulturę organizacji, która nadaje priorytet dobrostanowi pracowników. VR może wciągnąć kandydatów w pasjonujące opowieści, które pokazują Twoją firmę jako pożądane miejsce pracy.

 

Zaprezentuj procesy i produkty

Filmy VR to szansa, aby pokazać kandydatom w praktyczny sposób zakres działania organizacji. Od osobistych prezentacji po zapowiedzi ekscytujących produktów - VR w innowacyjny sposób ożywi Twój biznes.

Komunikuj swoją kulturę

Technologia VR pozwala markom zaprezentować swoją kulturę. Pewna firma opracowała film 360 stopni, w którym można zobaczyć pracę zespołów, wydarzenia firmowe i wywiady z pracownikami. Dobra kultura organizacyjna jest silnym atutem w walce o talenty - a rzeczywistość wirtualna może pomóc ją zilustrować.

Polskie doświadczenia

W VR Premium stworzyliśmy doświadczenia employer brandingowe dla dwóch światowych marek – Deloitte oraz EY. Pierwszy film znajdziecie tutaj – a drugie wypatrujcie na stoiskach EY na targach pracy!