top of page

Rodzaje treści i gogli VR

Wirtualna rzeczywistość jest projekcją obrazów, miejsc, jak również całych światów (w postaci przestrzeni, obiektów i zdarzeń), którego głównym celem jest znaczne zwiększenie poziomu zanurzenia. Efekt ten osiąga się za pomocą specjalnych gogli, które po założeniu na głowę, przenoszą nas do stworzonego świata.

Elementy które wyświetlamy w goglach mogą być przygotowane w różny sposób, m.in.

  1. Zdjęcia 360 / panoramy 360 – statyczny obraz lub zdjęcie

  2. Rysunki 360 – specjalnie przygotowane szkice, malunki

  3. Filmy 360 / filmy sferyczne – zmieniające się sekwencje scen, które dają nam możliwość wyboru kadr oglądania filmu

  4. Animacje 360 – komputerowo generowane przestrzenie i wizualizacje

  5. Interaktywne filmy 360 – czyli oprócz standardowych filmów, mamy możliwość podejmowania wyborów, interakcji z otoczeniem, rozwiązywania testów i zadań

  6. Interaktywne aplikacje VR – bardzo zbliżone do standardowych gier jakie znamy z PC lub konsol, lecz mamy   możliwość bycia w środku takiej gry i przeżywania jej będąc odciętymi od rzeczywistości. Interaktywność może objawiać się na różne sposoby, ruch ręki, możliwość poruszania się, ruch ciałem, uniki, podnoszenie przedmiotów, ingerencja w zastaną przestrzeń.

Przedstawianie zagrożeń w firmie produkcyjnej za pomocą VR

Wdrożenie nowych pracowników do pracy w firmie to nie lada wyzwanie. Do podstawowych zadań pracodawcy należy zapoznanie ich z nowym miejscem pracy, przeprowadzenie szkolenie bhp, przedstawienie  zakresu obowiązków oraz zapoznanie ich z wieloma innymi elementami wynikającymi z procedur wdrażania nowych pracowników.

W firmach produkcyjnych, w porównaniu z biurowymi, pojawia się dodatkowe elementy, wynikające ze specyfiki danej firmy, którym należy poświęcić szczególną uwagę. Chodzi tu o przedstawienie elementów procesu i możliwych zagrożeń dla bezpieczeństwa pracowników. Potencjalne niebezpieczeństwa, jakie mogą się pojawić na hali produkcyjnej są rozmaite, od prostych, przewidywalnych, do bardziej złożonych, czyli takich, które dla nowego pracownika mogą nie być oczywiste.

Wirtualna rzeczywistość pozwala na przedstawienie różnych niebezpiecznych sytuacji w firmie w bezpiecznej formie aplikacji.

 Aplikacja VR pozwala przenieść nas do hali produkcyjnej i pokazać przyszłe stanowisko pracy. Daje nam możliwość poruszania się po różnych strefach, wirtualnego uruchamiania i obsługi maszyn, LOTO lockout tagout i wiele innych.

Za pomocą jakich form wizualnych możemy przedstawić

zagrożenia przy użyciu aplikacji VR?

​#1

Filmy 360

Pierwszą i najprostszą formą są filmy 360, wyświetlane pracownikom za pomocą gogli VR, np. Oculus GO. Nowy pracownik, który bierze udział w szkoleniu VR, po założeniu gogli zostaje przeniesiony do swojego nowego miejsca pracy i może zobaczyć, co czeka go po wejściu na halę produkcyjną.

Filmy 360 mogą być zarejestrowane podczas codziennej pracy fabryki, ale dodatkowo, możemy zainscenizować  w takim filmie różne, potencjalne niebezpieczeństwa, jak również wymagania, jakie stawia organizacja przed przystąpieniem do pracy. W filmie sferycznym, tak jak w standardowym, możemy mieć swojego przewodnika, który przedstawi nam i opowie o konkretnych zagadnieniach. Może to być lektor, ale możemy też użyć dodatkowych wizualizacji.

Przykładem filmu sferycznego wykorzystywanego przy szkoleniu nowych pracowników jest projekt wykonany dla firmy Xylem. Film 360 przedstawia proces, zagrożenia związane z procesem i ryzyka pojawiające się podczas nieprzestrzegania procesów, jak również zagrożenia wywodzące się z obsługi wózków widłowych oraz przestrzegania zasad poruszania po obiekcie.

 

#2

Film 360 z interakcjami

Aplikacje VR mogą być zbudowane za pomocą filmów 360 z dodatkową opcją interaktywności. Nad interaktywnością pracują nasi doświadczeni programiści, którzy czuwają nad tym, by powstała aplikacja była intuicyjna, prosta w użytkowaniu, a jednocześnie wydajna i spełniająca swoje zadania.

Interakcje w aplikacji wirtualnej rzeczywistości dają możliwość podejmowania wyborów, własnej oceny i analizy sytuacji. Aplikacja daje komunikat zwrotny przy podjętych decyzjach: dobrych lub nieodpowiednich i pozwala na poprawę ewentualnych błędów.

Przykład interakcji

Przed wejściem na hale produkcyjną wybieramy odpowiednie środki ochrony i dostajemy do wyboru: buty ochronne, kamizelkę, okulary ochronne, kask, rękawice i inne. Z wachlarza pojawiających się elementów musimy kliknąć te, które uważamy za niezbędne i wybrać je, a aplikacja VR potwierdzi lub zaneguje podjęte wybory oraz wyjaśni dlaczego akurat te są potrzebne.

 

 

Jak mogą być zbudowane interakcje?

Interakcje vr, zaczynając od najprostszych, mogą to być kliknięcia na odpowiedzi przy zadanym pytaniu, czyli testy. Zalecamy jednak, aby formy tekstowej w aplikacji było jak najmniej. Czytanie nie jest zbyt komfortowe dla użytkownika, o wiele lepiej jest podać informacje w formie lektora lub wizualnej.

I tu przechodzimy do kolejnej możliwości interakcji, czyli klikania w odpowiednie elementy. Mogą to być grafiki, które pojawiają się w wybranej przestrzeni, jak również tzw. Hotspoty, które są częścią przestrzeni, jaką widzimy w wirtualnej rzeczywistości, np. wskaż miejsce odkładania gotowych elementów – po czym musimy sprawdzić gdzie takie miejsce się znajduje i odpowiednio na nie kliknąć.

Inne interaktywności to m.in. wykorzystanie głosu. W języku angielskim silnik rozpoznający słowa działa dużo lepiej niż w polszczyźnie, ale mimo to istnieje możliwość  zastosowania prostych poleceń  głosowych. W aplikacjach BHP VR związaną z pierwszą pomocą, zastosowano m.in. polecenie wzywania pomocy. Użytkownik wykonujący uciski klatki piersiowej poszkodowanego, jest zobligowany do głośnego nawoływania o pomoc.  Aplikacja rozpoznaje wołanie i odpowiednio reaguje tzn. w odpowiedzi na krzyk „pomocy, pomocy”, pojawia się scena, w której ktoś przychodzi aby udzielić nam pomocy.

Inną możliwością wykorzystania głosu w aplikacji , jest np. krzyknięcie „STOP”, gdy zauważamy jakieś potencjalne zagrożenie.

 

Kolejnym ciekawym sposobem na dodanie interakcji w aplikacji VR, jest wykorzystanie modeli 3D, które współgrają z filmem 360, czyli swoim kolorem i stylem pasują wizualnie do otoczenia. Modele 3D są o tyle ciekawe, bo można je dodatkowo animować, czyli otwierać ich zawartość, wprawiać w ruch, przenosić w odpowiednie miejsce, szeregować. W porównaniu z elementami graficznymi, jakimi  są  modele 2D, modele 3D można oglądać z każdej strony.

Jakie interakcje możemy uzyskać poprzez wykorzystanie modeli 3D? Tutaj ograniczeniem jest sprzęt, który chcemy wykorzystać do prezentacji aplikacji. W Oculus Go mamy do dyspozycji tylko jednego pada  (czyli pilota), gdzie mamy dwa przyciski i touchpad dotykowy do przesuwania kciukiem. W goglach typu Oculus Quest możliwości jest więcej, bo mamy tam dwa bardziej zaawansowane pady, które bardziej odwzorowują nasze dłonie. Pamiętajmy, że w tej części dodajemy modele 3D do filmu 360,a  możliwość poruszania się w filmie jest jeszcze mocno ograniczona,  ale należy pamiętać, że interakcyjność jest w pełni możliwa, więc można dowolnie zaplanować manipulowanie obiektami 3D.

#3 

Świat zbudowany w 3D

I tak przechodzimy do trzeciej możliwości prezentacji w aplikacji VR, za pomocą zbudowanych modeli 3D. Cale środowisko wirtualnej rzeczywistości jest zbudowane w komputerze, czyli hala produkcyjna, maszyny, przyciski na maszynie, drogi komunikacyjne, roboty i inne elementy są odwzorowane za pomocą modeli 3D. Interakcje wygenerowane w wirtualnym  środowisku mogą być realistycznie i wyglądać niemal identycznie jak te, które wykonujemy podczas normalnej pracy, np. wybieramy narzędzia, montujemy w odpowiedniej kolejności, układamy. Zagłębienie poprzez interakcje jest w tym wypadku największe, gdy zastosujemy gogle typu Oculus Quest. To na co należy wrócić uwagę, to fakt, że środowisko wirtualne zbudowane z modeli, nie będzie przypominało w 100% rzeczywistości, będzie to przybliżony obraz i pewna forma reprezentacji rzeczywistości.

bottom of page