top of page

Rodzaje treści i gogli VR

Wirtualna rzeczywistość jest projekcją obrazów, miejsc, jak również całych światów (w postaci przestrzeni, obiektów i zdarzeń), którego głównym celem jest znaczne zwiększenie poziomu zanurzenia. Efekt ten osiąga się za pomocą specjalnych gogli, które po założeniu na głowę, przenoszą nas do stworzonego świata.

sjm-l-oculus-1012-1.jpg

Elementy które wyświetlamy w goglach mogą być przygotowane w różny sposób, m.in.

  1. Zdjęcia 360 / panoramy 360 – statyczny obraz lub zdjęcie

  2. Rysunki 360 – specjalnie przygotowane szkice, malunki

  3. Filmy 360 / filmy sferyczne – zmieniające się sekwencje scen, które dają nam możliwość wyboru kadr oglądania filmu

  4. Animacje 360 – komputerowo generowane przestrzenie i wizualizacje

  5. Interaktywne filmy 360 – czyli oprócz standardowych filmów, mamy możliwość podejmowania wyborów, interakcji z otoczeniem, rozwiązywania testów i zadań

  6. Interaktywne aplikacje VR – bardzo zbliżone do standardowych gier jakie znamy z PC lub konsol, lecz mamy   możliwość bycia w środku takiej gry i przeżywania jej będąc odciętymi od rzeczywistości. Interaktywność może objawiać się na różne sposoby, ruch ręki, możliwość poruszania się, ruch ciałem, uniki, podnoszenie przedmiotów, ingerencja w zastaną przestrzeń.

Istnieje wiele rozwiązań technologicznych na doświadczenie wirtualnej rzeczywistości, od najprostszych do bardzo zaawansowanych. Wszystkie te rozwiązania są skupione wokół gogli wirtualnej rzeczywistości i akcesoriów, które wspierają ich użytkowanie.  I tak, możemy podzielić gogle na mobilne, czyli z dużą łatwością możemy je przewozić w różne miejsca oraz gogle wspierane działaniem poprzez konsole lub komputer stacjonarny.

Rodzaje treści i gogli VR

Wirtualna rzeczywistość jest projekcją obrazów, miejsc, jak również całych światów (w postaci przestrzeni, obiektów i zdarzeń), którego głównym celem jest znaczne zwiększenie poziomu zanurzenia. Efekt ten osiąga się za pomocą specjalnych gogli, które po założeniu na głowę, przenoszą nas do stworzonego świata.

sjm-l-oculus-1012-1.jpg

Elementy które wyświetlamy w goglach mogą być przygotowane w różny sposób, m.in.:

  1. Zdjęcia 360 / panoramy 360 – statyczny obraz lub zdjęcie

  2. Rysunki 360 – specjalnie przygotowane szkice, malunki

  3. Filmy 360 / filmy sferyczne – zmieniające się sekwencje scen, które dają nam możliwość wyboru kadr oglądania filmu

  4. Animacje 360 – komputerowo generowane przestrzenie i wizualizacje

  5. Interaktywne filmy 360 – czyli oprócz standardowych filmów, mamy możliwość podejmowania wyborów, interakcji z otoczeniem, rozwiązywania testów i zadań

  6. Interaktywne aplikacje VR – bardzo zbliżone do standardowych gier jakie znamy z PC lub konsol, lecz mamy   możliwość bycia w środku takiej gry i przeżywania jej będąc odciętymi od rzeczywistości. Interaktywność może objawiać się na różne sposoby, ruch ręki, możliwość poruszania się, ruch ciałem, uniki, podnoszenie przedmiotów, ingerencja w zastaną przestrzeń.

Istnieje wiele rozwiązań technologicznych na doświadczenie wirtualnej rzeczywistości, od najprostszych do bardzo zaawansowanych. Wszystkie te rozwiązania są skupione wokół gogli wirtualnej rzeczywistości i akcesoriów, które wspierają ich użytkowanie.  I tak, możemy podzielić gogle na mobilne, czyli z dużą łatwością możemy je przewozić w różne miejsca oraz gogle wspierane działaniem poprzez konsole lub komputer stacjonarny.

Gogle VR mobilne

1. Cardboard VR – gogle wymyślone przez Google, które są zbudowane z lekkich materiałów np., kartonu lub plastiku. Gogle są składane samodzielnie lub otrzymujemy już złożone, gotowe do użytkowania. Gogle cardboard dają możliwość doświadczenia niesamowitych wrażeń bez ponoszenia większych kosztów. Gogle działają z większością smartfonów, głównym kryterium jest obsługa żyroskopu przez telefon.

 

2. Samsung Gear VR– gogle wypuszczone we współpracy przez Oculus i Samsung, które współpracują jedynie z smartfonami Samsunga a przede wszystkim Note 4 i nowsze, oraz Galaxy S6 i nowsze. Gogle dają bardzo dużą immersyjność, czyli zanurzenie w wirtualny świat. Mamy lepsze dopasowanie gogli do twarzy, w pełni zintegrowane gogle z telefonem. Polecane rozwiązanie dla osób, które już mają lub planują zakup telefonu Samsung. Często gogle są dodawane w pakiecie lub koszt jest bardzo niski, więc warto je dokupić.

 

3. Oculus Go – najnowsze rozwiązanie od Oculusa we współpracy z MI, jednego z największych chińskich producentów elektroniki użytkowej. Gogle są bardzo atrakcyjne cenowo w porównaniu do proponowanej, dość wysokiej jakości. Dobre wykończenie, wbudowany wyświetlacz i głośniki, sterowane za pomocą pada dają ekscytujące doznania podczas oglądania treści VR. Zawsze jest chęć posiadania jeszcze lepszej jakości wyświetlania lub odświeżania,  co pewnie łączyłoby się z dużo wyższą ceną, dlatego w kryterium wystarczająca jakość/cena to zdecydowanie najlepsze gogle mobilne dostępne obecnie na rynku.

 

4. Oculus Quest – w nadchodzących miesiącach, premierę będą miały gogle mobile od Oculus, All-in-One, które będą miały wbudowane dodatkowo kamery śledzącą rzeczywistość, co pozwoli nam swobodnie poruszać się i omijać przeszkody po założeniu gogli. Pojawiają się już pierwsze recenzje i będą to pierwsze tak zaawansowane gogle mobilne z możliwością poruszania się.  

Gogle VR zasilane zewnętrznie

1. Playstation VR –  gogle dedykowane do konsoli PlayStation 4, na których możemy doświadczać głównie gier w wirtualnej rzeczywistości. Gogle mają bardzo wysoką odświeżalność obrazu,  przy dość dobrej jakości obrazu. Po założeniu gogli, znajdziemy się w centrum akcji, co daje nowe, niespotykane wcześniej doznania z gry na konsoli.

2. Oculus Rift – które dają największe możliwe obecnie zanurzenie w świat wirtualnej rzeczywistości. Dodatkowe kontrolery, które dają możliwość wykonywania naturalnych gestów i ruchów rąk, a także urządzenia śledzące pozycję gogli, dzięki którym możemy poruszać się w wyznaczonej przestrzeni. Całość daje niesamowite doświadczenie i pełne zanurzenie w wirtualny świat.

3. HTC Vive – gogle bardzo podobne do Oculus Rift, również z dodatkowymi kontrolerami i możliwością poruszania się w przestrzeni wirtualnej.

Wybór odpowiednich gogli wiąże się z analizą kilku ważnych elementów:

  • Mobilność gogli – jak często będziemy przemieszczać gogle w różne odległe miejsca, jeśli ktoś jest szkoleniowcem i prowadzi warsztaty w różnych miejscach, pewnie gogle mobile będą bardziej odpowiednie, ze względu na łatwość transportu i uruchomienia.

  • Czas uruchomienia gogli – pełna imersją którą, którą możemy się cieszyć po założeniu gogli Oculus Rift, musimy okupić wcześniejszymi przygotowaniami. Wraz z wprawą, będzie nam to szło sprawnie, ale konieczne jest rozstawienie komputera, czujników aktualizujących pozycję oraz podpięcie gogli.

  • Koszty zakupu  - koszty gogli mobilnych są o wiele mniejsze, przez brak angażowania kosztownego komputera. Rewolucyjne rozwiązanie już nadchodzi i będą to gogle Oculus Quest – połączenie niskiej ceny i funkcjonalności gogli stacjonarnych.

  • Treści jakie będziemy wyświetlać na goglach – nie wszystkie treści mogą być wyświetlane na goglach mobilnych, ale w drugą stronę jest lepiej, bo to co działa na mobilnych, to na stacjonarnych będzie z pewnością działało.

  • Miejsce, które mamy przeznaczone do przeprowadzenie pokazów

bottom of page