Rodzaje treści i gogli VR

Wirtualna rzeczywistość jest projekcją obrazów, miejsc, jak również całych światów (w postaci przestrzeni, obiektów i zdarzeń), którego głównym celem jest znaczne zwiększenie poziomu zanurzenia. Efekt ten osiąga się za pomocą specjalnych gogli, które po założeniu na głowę, przenoszą nas do stworzonego świata.

Elementy które wyświetlamy w goglach mogą być przygotowane w różny sposób, m.in.

  1. Zdjęcia 360 / panoramy 360 – statyczny obraz lub zdjęcie

  2. Rysunki 360 – specjalnie przygotowane szkice, malunki

  3. Filmy 360 / filmy sferyczne – zmieniające się sekwencje scen, które dają nam możliwość wyboru kadr oglądania filmu

  4. Animacje 360 – komputerowo generowane przestrzenie i wizualizacje

  5. Interaktywne filmy 360 – czyli oprócz standardowych filmów, mamy możliwość podejmowania wyborów, interakcji z otoczeniem, rozwiązywania testów i zadań

  6. Interaktywne aplikacje VR – bardzo zbliżone do standardowych gier jakie znamy z PC lub konsol, lecz mamy   możliwość bycia w środku takiej gry i przeżywania jej będąc odciętymi od rzeczywistości. Interaktywność może objawiać się na różne sposoby, ruch ręki, możliwość poruszania się, ruch ciałem, uniki, podnoszenie przedmiotów, ingerencja w zastaną przestrzeń.

Istnieje wiele rozwiązań technologicznych na doświadczenie wirtualnej rzeczywistości, od najprostszych do bardzo zaawansowanych. Wszystkie te rozwiązania są skupione wokół gogli wirtualnej rzeczywistości i akcesoriów, które wspierają ich użytkowanie.  I tak, możemy podzielić gogle na mobilne, czyli z dużą łatwością możemy je przewozić w różne miejsca oraz gogle wspierane działaniem poprzez konsole lub komputer stacjonarny.

Szkolenia VR jako narzędzie do

mierzenia skuteczności treningu

Czy szkolenia to stracone pieniądze firmy? Trudno jednoznacznie stwierdzić, ale szkolenia, warsztaty i kursy to z pewnością duża część rozwoju pracownika w firmie. Pracodawcy motywują pracowników do rozwoju i planują uczestnictwo w różnych szkoleniach, chcąc poszerzyć ich kompetencje. Szkolenia zazwyczaj są finansowane w całości przez pracodawcę, a ten chciałby, aby wiedza, którą zdobędzie pracownik została wykorzystana w najlepszy sposób podczas wykonywania obowiązków, co przełoży się na efektywniejsze funkcjonowanie firmy.

Pracownicy uczestniczą w szkoleniach, ale później okazuje się, że nie mają tzw. czasu na wdrożenie nowej wiedzy w praktykę. Pojawiają się trudności z samodzielnym uczeniem, często opuszczają szkolenia, bo nie są zadowoleni z ich przebiegu, Nie są zadowoleni gdy szkolenie się przedłuża, mają trudności z wykonaniem zadań domowych, a materiały szkoleniowe często trafiają do szuflady i nigdy więcej nie są otwierane.

Problemem jest również kwestia pomiaru efektywności szkolenia, czyli jasne i przejrzyste przedstawienie wymiernych korzyści uczestnictwa w szkoleniu dla pracodawcy. Nawet egzamin na koniec szkolenia nie daje pewności, czy wiedza, jaką posiada uczestnik, będzie odpowiednio wdrożona w firmie.

Jeśli sprawdzimy efektywność zapamiętywania, to okazuje się, że metody jakie są zastosowane podczas szkolenia, mają również ogromny wpływ. Według badań przeprowadzonych przez National Training Laboratories, wykłady mają wskaźnik zapamiętywalności na poziomie 5%, demonstracje 30% a nauka poprzez uczenie innych aż 90%. Gdzieś pomiędzy znajduje się wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości ze wskaźnikiem 75%.

Pojawia się pytanie: jak można wykorzystać technologię VR do zwiększenia efektywności szkoleń?
Pewnie nie wszystkie szkolenia można przeprowadzić za pomocą wirtualnej rzeczywistości, ale największą zaletą tej technologii jest wytworzenie bardzo realnych symulacji, za pomocą których możemy wprowadzić uczestnika do konkretnych sytuacji.

Biorąc pod uwagę fakt, że wirtualna rzeczywistość bardzo mocno czerpie ze świata gier, istnieje możliwość wykorzystania podobnych mechanizmów do zbudowania szkoleń lub ich elementów, wdrożenia grywalizacji poprzez zdobywanie punktów, zdobywanie trofeów, odznak, czy wprowadzenia tablicy wyników, aby można było porównać osiągnięcia zawodników, a jednocześnie mieć sporo dobrej, emocjonującej zabawy podczas samego szkolenia.

Co, jeśli szkolenie wymaga bardzo wnikliwego i długiego wykładu oraz ćwiczeń podczas zajęć? Czy można wykorzystać VR w takich sytuacjach?

 

Jednym z możliwości jest opracowanie testu lub egzaminu dla szkolonych osób i przedstawienie w warunkach kontrolowanych sytuacji zbliżonych do realnych. Przyjrzyjmy się przykładowo szkoleniu z obsługi klienta. Całość szkolenia jest prowadzona przez trenera, który porusza tematy związane z komunikacją, nawiązywaniem relacji, pozyskiwaniem informacji od klienta, stylami społecznymi i innymi ważnymi zagadnieniami. Część teoretyczna jest opatrzona symulacjami pomiędzy uczestnikami szkolenia.

Test w postaci aplikacji na gogle VR na koniec standardowego szkolenia

Dostajemy sytuacje do rozwiązania, konkretny styl komunikacji klienta i problemy, jakie musimy rozwiązać podczas symulacji. Podejmowane przez nas wybory i próby rozwiązania problemu, przeniosą nas do kolejnych sytuacji, które są częścią zaplanowanego testu.  Gogle VR zapewniają, że sytuacje są bardzo zbliżone do realnych, nasza uwaga (wzrok jak i słuch) jest w pełni skoncentrowana na danej sytuacji w aplikacji VR, a każdy nasz ruch, wybór, czas reakcji jest mierzony, przez co możemy zorientować się w jaki sposób reagujemy na dane sytuacje.