VR w turystyce i promocji miejsc

Marketing turystyczny to szeroki obszar, a nawet w przypadku samych destynacji istnieje wiele opisów, które mogą je zdefiniować. Destynacje powinny mieć  szeroki wachlarz narzędzi marketingowych w swoim asortymencie, aby zawsze docierać, przekonywać, a także zaskakiwać zarówno istniejących, jak i potencjalnych klientów. Konkurencja jest silna i aby odnieść sukces na rynku i ściągnąć jak największą ilość odwiedzających, specjaliści od marketingu muszą cały czas czuwać oraz być gotowi na przyjęcie najnowszych technologii, które będą wspierać ich w tej dziedzinie. Atrakcje oraz doświadczenie podróżnicze klienta to kluczowe części celów podróży. 

                                               Photo by Ishan @seefromthesky on Unsplash

Podekscytowanie i zainteresowanie wirtualną rzeczywistością (VR) są w tej chwili ogromne, a VR dotarł oczywiście do masy krytycznej. Wysokiej jakości wyświetlacze VR, w większości montowane na głowicy (HMD) oraz urządzeniach wejściowych, stają się dostępne w coraz niższych cenach, a Facebook i YouTube umożliwiły odtwarzanie wideo 360° przez ich internetowe odtwarzacze wideo. Prawie 2 mln osób subskrybuje kanał YouTube 360°, który z kolei pomaga również głównym odbiorcom zainteresować się ideą oglądania treści VR. Do niedawna urządzenia wirtualnej rzeczywistości były używane tylko przez ekspertów. Na przykład w badaniach, szkoleniach czy symulacjach. Jednak przy obecnym wyświetlaczu VR i technologii interfejsu użytkownika jest oczywiste, że wkrótce coraz więcej osób będzie czerpać korzyści z VR, zwłaszcza w celach komunikacyjnych i rozrywkowych. Według firmy inwestycyjnej The Motley Fool rynek wirtualnej rzeczywistości do 2020 roku może osiągnąć wartość 30 miliardów dolarów. Większość tego wzrostu ma pochodzić ze sprzedaży zestawów gogli VR, gier i filmów. Wspomniano również, że do 2025 może zostać sprzedanych 500 milionów zestawów gogli VR. 

 

 

 

                                             Photo by Khachik Simonian on Unsplash

 

Podróż klienta to proces cykliczny opisujący myśli, decyzje i działania odwiedzającego lub podróżnego, przed, w trakcie i po wizycie lub podróży. Istnieje wiele wyrażeń dotyczących podróży klienta, na przykład "podróż w celu podjęcia decyzji przez klienta" lub "cykl doświadczeń klienta".

Terminy mogą się różnić; "Marzenie" może być również "Intencją", "Doświadczenie" może być "Podróżowaniem i zwiedzaniem", "Refleksja" może być "Oceną" i tak dalej. Niezależnie od użytych terminów, punktem cyklu podróży klienta jest to, że buduje on świadomość potrzeby zrozumienia, jak służyć i wpływać na klienta na każdym etapie  i w ten sposób osiągnąć cele marketingowe.​

W podróży klienta, znaczącą rolę mogą zacząć odgrywać marzenia i plan oraz doświadczenia (podczas podróży). Przed podróżą w oczy rzuca się rola wirtualnej rzeczywistości, a w czasie wyjazdu  Jak wspomniano wcześniej, VR może pracować jako narzędzie inspiracji i demonstracji danego miejsca, a także informacji. Na pierwszym etapie podróży klient identyfikuje miejsce do którego chce jechać oraz szuka informacji. W ankiecie Phocuswrighta U.S. Traveler Technology pojawiło się pytanie "Co wpływa na decyzje związane z podróżą?"

W pierwszej piątce wśród np. internetowych recenzji podróżniczych i blogów znalazły się również zdjęcia i filmy z wakacji, w serwisach społecznościowych czy na YouTube. Jest to zdecydowanie jeden z kluczowych trendów w technologii i zachowaniach konsumentów w ostatnim czasie.  Informacja wizualna jest obecnie najważniejszą informacją. Ze względu na ogromne przeciążenie informacyjne konsumenci zwracają się raczej w stronę informacji wizualnych, co widać we wzroście popularności stron internetowych takich jak Instagram, czy Pinterest. A jednak coraz częściej wideo jest sposobem na poznanie produktów i usług. Na przykład YouTube, który należy do Google jest obecnie drugą co do wielkości wyszukiwarką zaraz po samym Google. W tym rozwoju, kolejnym naturalnym krokiem może być budowa wirtualnej rzeczywistości. Jeśli zwyczajne nagranie wideo może przybliżyć turystom miejsca docelowe "na żywo", w zupełnie inny sposób niż materiały literackie, takie jak broszury, wirtualna rzeczywistość robi krok naprzód. W związku z tym dużą zaletą VR będzie pomoc konsumentom w podjęciu decyzji, gdzie mają podróżować. Może ona również otworzyć zupełnie nowe możliwości dla turystów, którzy mogą znaleźć miejsca, które nie są dla nich w ogóle znane, a które nie są zbyt rozpoznawalne. Jednak mając możliwość doświadczenia podaży na wirtualną rzeczywistość, nasuwa się wniosek, że może ona przekonać klientów do wybrania tych konkretnych destynacji, a nie innych. Będzie to też korzystne dla tych mniej znanych celów podróży (intelligenthq.com). Jak wspomniano, "spróbuj zanim kupisz" przenosi się na zupełnie nowy poziom. Zanim zainwestujesz dużo pieniędzy w podróż, porównanie i rozważenie może być znacznie łatwiejsze dzięki aplikacjom VR i video 360.

 

 

 

 

 

Od decyzji o miejscu docelowym, dokonywanej w domu lub w biurze podróży, poprzez wybór pokoju hotelowego lub nawet miejsca przy wyborze samolotu, wirtualne spacery mogą pomóc niezdecydowanym turystom znaleźć i zaprojektować wymarzony urlop. (Orbit World Travel) Marketing cyfrowy może również pomóc w stabilizacji luki pomiędzy oczekiwaniami a postrzeganiem wakacji. Doświadczenie odwiedzających powinno zawsze odpowiadać lub najlepiej, przewyższać oczekiwania, od momentu, w którym turyści zaczynają myśleć, dokąd się udać, aż do powrotu do domu i później (Lane 2007, 34 248), aby ostatecznie uzyskać satysfakcję i dobrą reakcję po powrocie. W związku z tym, że VR dostarcza potencjalnym turystom doświadczenia, które są bliższe niż kiedykolwiek wcześniej, aby "być tam, nie będąc tam właściwie", oczekiwania podróżnych będą odpowiednio określone przed dokonaniem rezerwacji. Możliwe jest jednak, że te oczekiwania również wzrosną, co oznacza, że wszystko powinno być również dobrze dopasowane do celu podróży.

Podczas podróży aplikacje VR i interaktywne video 360 mogą znacznie urozmaicić podróż. Wcześniej wspominano, że VR może służyć jako atrakcja turystyczna (jak w wesołych miasteczkach). Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona mogą zapewnić narzędzia edukacyjne (np. w muzeach) oraz ułatwić dostęp do wielu doświadczeń. W dzisiejszych czasach korzystanie z urządzeń mobilnych podczas podróży jest codziennością. Światowe badania przeprowadzone w 2014 r. w 25 krajach (ankietowano osoby dorosłe) pokazują, że 94 procent osób podróżujących w celach rekreacyjnych zabiera ze sobą w podróż co najmniej jedno urządzenie mobilne. Technologia mobilna umożliwia dostarczanie różnego rodzaju aplikacji, które są wsparciem podczas podróży. W oparciu o lokalizację, informacje mogą być filtrowane i dostosowywane do dominujących potrzeb i życzeń podróżnych. (Kourothanassis, Boles, Bardaki & Chasanidou 2014, 71) Tworzone są mobilne przewodniki turystyczne z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. Jak wspomniano wcześniej, rzeczywistość rozszerzona wykorzystuje technologię nakładania informacji na świat, który widzimy. Przy użyciu tych przewodników, kiedy użytkownik skieruje urządzenie w interesującą go stronę, system wzbogaca widoczne otoczenie o dodatkowe informacje. Mogą to być nazwy budynków, informacje związane z punktami zainteresowania, a także powiadomienia w czasie rzeczywistym dotyczące lokalizacji lub zdarzeń zależnych od czasu, na przykład różnego rodzaju zniżek. Dostarczone informacje mogą być również spersonalizowane do określonych potrzeb użytkownika. Może to naprawdę ułatwić turystom podróżowanie i oczywiście zaoferować możliwość wprowadzenia na rynek usług dla różnych podmiotów w miejscach docelowych.  Mimo że w tym rozdziale skupiono się na głównych częściach podróży klienta, gdzie VR i AR mogą nieść same korzyści, w pewnym momencie w przyszłości będzie możliwe, że konsumenci będą mogli również budować własne VR i dzielić się swoimi doświadczeniami w tym formacie, tzn. VR dociera również do fazy "zapamiętywania".

 

 

W dzisiejszych czasach, planując swoją podróż zwracamy się do mediów społecznościowych, aby znaleźć cele podróży, porady i recenzje od innych podróżnych, które tam zamieścili podczas lub po podróży. Treści generowane przez innych użytkowników, takie jak filmy wideo, są bardzo ważne dla procesu decyzyjnego, a jeśli w przyszłości również zamienią się w format VR, będzie to przełomowe.