top of page

Rodzaje treści i gogli VR

Wirtualna rzeczywistość jest projekcją obrazów, miejsc, jak również całych światów (w postaci przestrzeni, obiektów i zdarzeń), którego głównym celem jest znaczne zwiększenie poziomu zanurzenia. Efekt ten osiąga się za pomocą specjalnych gogli, które po założeniu na głowę, przenoszą nas do stworzonego świata.

Elementy które wyświetlamy w goglach mogą być przygotowane w różny sposób, m.in.

  1. Zdjęcia 360 / panoramy 360 – statyczny obraz lub zdjęcie

  2. Rysunki 360 – specjalnie przygotowane szkice, malunki

  3. Filmy 360 / filmy sferyczne – zmieniające się sekwencje scen, które dają nam możliwość wyboru kadr oglądania filmu

  4. Animacje 360 – komputerowo generowane przestrzenie i wizualizacje

  5. Interaktywne filmy 360 – czyli oprócz standardowych filmów, mamy możliwość podejmowania wyborów, interakcji z otoczeniem, rozwiązywania testów i zadań

  6. Interaktywne aplikacje VR – bardzo zbliżone do standardowych gier jakie znamy z PC lub konsol, lecz mamy   możliwość bycia w środku takiej gry i przeżywania jej będąc odciętymi od rzeczywistości. Interaktywność może objawiać się na różne sposoby, ruch ręki, możliwość poruszania się, ruch ciałem, uniki, podnoszenie przedmiotów, ingerencja w zastaną przestrzeń.

Zasady w grach szkoleniowych VR – czym są i jak je tworzyć?

Mając wymyśloną mechanikę gry szkoleniowej powinno się przejść do tworzenia zasad. Mechanika jest ogólnym działaniem naszej gry, zaś zasady bardziej szczegółowo opisują, jak gracz w niej funkcjonuje. Nie trzeba dodawać, że są kluczowe dla każdej gry – bez nich w trakcie rozgrywki zapanowałby istny chaos.

Dobrą wiadomością jest, że zasady jako koncept są łatwe do pojęcia i można się dobrze bawić przy ich tworzeniu.

Wyobraźmy sobie zasady gry jako warstwy, które na siebie nachodzą. Górna warstwa to tak zwane zasady określające strukturę, to znaczy:

  • Co jest celem gry?

  • Jaki jest warunek wygranej?

  • Jak przebiegają tury i co gracz może w nich zrobić?

  • Jaka jest kolejność danych czynności?

 

Ta warstwa nie zawiera dużo detali ale ustala zarys rozgrywki.   

gra VR szkolenie.jpg

PRZYKŁAD: W warcabach gracz ma za zadanie wyeliminować wszystkie pionki przeciwnika z planszy. W trakcie swojego ruchu może poruszyć się o jedno pole.

Warto ustanowić te zasady na samym początku tworzenia, jest wtedy dużo łatwiej pracować nad grą i jej szczegółami. Innymi słowy: gdy wiem co muszę zrobić by wygrać, dużo łatwiej jest mi pojąć np. wyjątki od zasad czy specjalne wydarzenia pojawiające się podczas rozgrywki.

Następną warstwą są zasady określające rozpoczęcie rozgrywki, czyli jaki jest stan gry na samym początku, gdzie i w jaki sposób układa się pionki, czy losuję jakąś ilość kart itp.

PRZYKŁAD: W warcabach gracz rozkłada 12 pionków swojego koloru na najbliższych sobie czarnych polach.

 

Kolejna warstwa to zasady tyczące się normalnej rozgrywki i tego, co dzieje się w trakcie, a więc wszystkie akcje które gracz może wcielić w życie w trakcie trwania swojej tury.

 

PRZYKŁAD: W warcabach gracz musi poruszyć się jednym ze swoich pionków diagonalnie w kierunku przeciwnika.

Ważnym jest, by twoje zasady były jak najbardziej przejrzyste. Pomoże Ci to rozpracowywać napotkane problemy, a także ułatwi potencjalnemu graczowi zaznajomienie się z grą.

Ostatnią warstwą są zasady tyczące się wyjątków i szczególnych wydarzeń np. jak rozwiązywać spory między innymi zasadami.

 

PRZYKŁAD: W warcabach gdy Twój pionek stanie na polu najbliższym przeciwnikowi, staje się „królem”, zyskuje tym samym umiejętność poruszania się diagonalnie do przodu i do tyłu.

Myślenie o zasadach w kategoriach warstw ustawionych w hierarchii ułatwia pracę nad grą szkoleniową. Oczywiście możesz je tworzyć w innej strukturze bądź kolejności ale pamiętaj, że muszą być dobrze zorganizowane. Czasem będziesz musiał zmienić jedną z zasad – bez wcześniejszego zorganizowania ich struktury będzie Ci dużo trudniej.

Ważnym elementem tworzenia zasad jest ich testowanie. Jedną zmianą w zasadach możemy całkowicie zmienić charakter gry. Czasem najprostsza mechanika z dobrze przemyślanymi zasadami może okazać się strzałem w dziesiątkę i po prostu dobrą grą, w którą gra się z przyjemnością. 

Autor: Patryk Dmoch | VR Premium

bottom of page